dinsdag 12 februari 2013

Dit is de Zondag 10 februari 2013 'Vijftien strategieën voor een probleem'



Voor het EO programma Dit is de Zondag, Radio 1 mocht ik voor Berthold Gunster
een gedicht maken op zondag 10 februari 2013


Vijftien strategieën voor een probleem
voor Berthold Gunster

Zover ik iets van problemen weet,
heb je vaak niet meteen door dat ze er zijn,
zoals ik, in haast, op weg naar de trein
tegen een wild manspersoon aanreed,

die mij stellig ‘Wil jij een probleem?!’ vroeg,
waarop ik toch heel duidelijk ‘nee’ zei,
maar dat antwoord stemde hem niet echt blij.
Om te voorkomen dat hij hardhandig sloeg,

vluchtte ik zo snel ik kon, misschien wat laf,
maar ongeschonden. Als ik ‘ja’ had gezegd,
peinsde ik, was dan de uitkomst even slecht?
Problemen komen, hoe kom je er van af?

Soms moet even worden omgedacht:
Een trein later, was dat nou zo’n bezwaar?
Er zijn duizend redenen voor ja, maar,
in het probleem huist een verborgen kracht;

wacht, accepteer, bekrachtig, respecteer,
zet door, focus, denk terug, elimineer,
importeer, collaboreer, verleid, evalueer,
verwissel, ontregel, maak een ommekeer.

Hoe je ook gaat, je komt altijd ergens aan
en af en toe ook in wat tegenslag,
zoals ik op het perron bij mij treinreis zag
waar juist de man die ik  aanreed moest staan.


Paul Marius Borggreve

Geen opmerkingen:

Een reactie posten