maandag 18 februari 2013

De colporteur aan de deur op 31 januari 2013



De colporteur kwam bij u aan de deur, 
De Wijert Zuid, donderdag 31 januari 2013



Op nationale gedichtendag 2013 ging ik op veldonderzoek in hoeverre de dichtkunst in de straten van Groningen leeft. De media staan bol van moeizame verhalen over de teloorgang van de kunsten die beroofd worden van hun subsidies. Nederland verwordt in ras tempo tot een culturele woestijn. Als kunstenaars wat willen moeten ze zelf de boer op. Dat is gemakkelijker gezegd dat gedaan, want nu de vrije beroepen zichzelf moeten slijten wordt de huis-aan-huis-verkoop er niet makkelijker op. Vanuit de politiek wordt immers steeds luider geroepen om een bel-niet-aan-register in navolging van bel-me-niet-register. Is het allemaal echt zo erg? Houden de mensen niet meer van cultuur? Heeft de tijd van colportage afgedaan?

Entree tot de Klooslaan te Groningen

Klooslaan - Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten

Op 31 januari 2013 om iets na vieren ’s middags stond ik derhalve in de Klooslaan te Groningen gewapend met twintig bundels van mijn gedicht ‘De Colporteur’. Mijn bedoeling: Van een dichte deur naar een dichter voor de deur is een kleine stap. Een steunbetuiging aan het aloude ambacht van colporteur. In de dagen dat de stoepjes nog schoon waren en de mensen keurig en achterdochtig, werd hij in menig buurt gezien. In zijn grote verkooptas: stofzuigers, scheerapparaten en natuurlijk een medische encyclopedie. In het wat saaie burgerleven van de huisvrouw gaf hij de nodige afleiding. De bundel was voor 1 EUR te koop. De Kloos- ‘ik ben god in het diepst van mijn gedachten’ -laan en gedichtendag, de zon scheen voor een januaridag mild. Als het hier niet lukken wilde waar dan wel?

Colporteur-dichter Paul Marius Borggreve met de bundel 'De Colporteur' voor een voordeur

Gedichtcolportage een goede aanvulling

De eerste huizen gaven weinig moed. Ondanks verhalen over mindere economie en werkloos moeten de mensen in Groningen Zuid veel werken en zijn overdag daarom zelden thuis. De eerste bewoner die opendeed was druk bezig met kokerij en wees mij snel door. Vertwijfeld zette ik mijn stappen, maar drie huizen verderop had ik beet. Daarna liep het voor dichtkunstnormen storm. Van de aanwezigen vond zeker de helft gedichtcolportage op gedichtendag een goede aanvulling en kocht graag de handleiding ‘De Colporteur’. Toen de Klooslaan geheel doorlopen was, was de helft van de bundels verkocht. Inmiddels was het echter wel ruim halfzes, want colporteren gaat niet heel snel en het begon koud te worden. In plaats van nog meer bundels te verkopen, besloot ik naar de nabijgelegen Aldi te fietsen voor de aanschaf van een maaltijdsalade middels de behaalde winst.



De conclusie:



- Nederlanders houden meer van cultuur dan media suggereren

- Nederlanders houden meer van colportage dan media suggereren



Wat dat moet betekenen van cultuursubsidies, daar waag ik mij niet aan een uitspraak, maar kunst aan de voordeur wordt in de toekomst misschien wel heel normaal, een goede aanleiding dus om een  van overgebleven bundels ‘De Colporteur’ aan te schaffen om voorbereid te zijn.



Koop hem nu het nog kan voor slechts 1 EUR, zie de boekhandel op deze blog!

Paul Marius Borggreve



Geen opmerkingen:

Een reactie posten