zondag 18 september 2011

Gedicht bij EO, Radio 1 Dit is de Zondag 4 september 2011

Gedicht bij de gast van het EO programma 'Dit is de Zondag', bij de gast Geert Kimpen, een schrijver geinspireerd door de Kabbala. Een gedicht voortbordurend op een chasidische legende.

Chesed, de vierde van de Sefiroth

Een vrouw kwam bij de wijze rabbijn
om licht wanhopig naar zijn hulp te vragen:
‘Rebbe, mijn echtgenoot wil mij niet behagen,
terwijl we pas sinds kort getrouwd zijn.
Dag en nacht sluit hij zich in zijn kamer op
om heel de kabbala te bestuderen
en geen enkel mens is ooit klaar met leren,
ons huwelijksleven zit in het slop!’

De rabbijn zegde meteen zijn hulp toe,
ging naar de man, vroeg wat de zin mocht wezen
van over heilige getallen lezen.
Verbaasd antwoordde die: ‘Waarom ik dat doe?
Maar Rebbe, ik zoek het verborgen pad
ik tracht de weg naar Gods liefde te vinden!’

De rabbijn zei: ‘Goud kan ogen verblinden
en daardoor missen zij haar ware schat.
Het gezochte pad is toch wel bekend:
om naar Gods omhelzing toe te lopen
zet je je hart voor je medemens open;
je leert de liefde pas, als je haar kent.’

Paul Marius Borggreve

Geen opmerkingen:

Een reactie posten