zondag 24 juli 2022

Kort op zondag: Niet opruimen

‘Meneer, fkjasdlfiuk! fkjaskdlfiuk!’, riep hij terwijl hij in grote cirkels om mij heen reed op zijn BMX-je.

‘Ik versta er niets van, wat zeg je nou?’

‘Fkjasdlfiuk!’, riep hij nog enthousiaster en lachte breed. Zijn compaan op een nog een kleiner fietsje keek daarentegen wat bedrukt.

‘Fkjasdlfiuk?’

Hij schudde zijn hoofd en stopte eindelijk: ‘Nee, meneer, je mag niet opruimen!’

Ik was net bezig was peuken van het afval te rapen met een afvalgrijper.

‘Dat mag niet? Zo, zo, maar het is hier toch een bende. Dat vind je toch ook niet leuk met glas en blikjes’.

‘Jawel, dat is wel leuk’.

‘Maar die vieze sigarettenpeukjes dan?’

Hij dacht even na: ‘Ook’.

‘Zo, rook jij dan al?’

‘Ja!’

‘Onzin.’

‘Rook jij dan wel, meneer?’

‘Nee, maar ik heb het wel eens gedaan.’

‘Zie je wel, dus je mag niet opruimen!’

‘Vraag het maar eens aan die ouwe meneer daar’.

Ik wees naar Cor die tien meter op stond in conversatie met Anna. Hij fietste er brullend op af. Cor en Anna zeiden iets en keken streng. Toen fietste hij weer terug.

‘En wat zeiden ze?’

‘Dat ik niet door volwassenen heen mag praten.’

‘Daar hebben ze gelijk in.’

‘Maar toch mag je niet opruimen…’

Hij fietste weer weg en scandeerde nog een paar keer: ‘Niet opruimen! Niet opruimen!’

Zijn kameraadje bleef nog staan en zag hoe ik een kartonnen drinkpakje in de vuilniszak deed.

‘Is dat je broertje?’, vroeg ik.

‘Nee, mijn neefje’, antwoordde hij en keek nog wat bedrukter.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten