zondag 17 juli 2022

Kort op zondag: Kom van dat dak af


Vanaf de flat klonk gekletter en gegiechel. Twee knaapjes beklommen de steiger langs de flat. De bouwvakkers waren kennelijk vergeten het toegangshek dicht te zetten.

‘Jongetjes, kom van die steiger af!’, riep ik, ‘dat is gevaarlijk, je hebt er niks te zoeken.’

De schuchterste reageerde: ‘Ja maar…’

‘Niks ervan, kom naar beneden.’

Hij zette een eerste stap. Zijn kameraadje staakte zijn klimmerij: ‘Waarom stop je nou?’

‘We moeten naar beneden van die meneer’.

‘O’.

Gedwee, maar erg langzaam, klauterden ze naar beneden.

‘Goed zo, jongens!’

 

Tien minuten later klonk er weer gekletter en weer gegiechel. Deja vu. De twee knaapjes zaten nu halverwege.

‘Jongetjes, kom van die steiger af!’, riep ik, ‘dat is gevaarlijk, je hebt er niks te zoeken.’

Maar nu hadden ze bijgeleerd.

‘Maar meneer, we willen een YouTubefilmpje maken vanaf het dak. En dan komen we direct naar beneden, dat beloven we’.

Ik was even verbijsterd.

‘Hup, geen gezeur naar beneden!’

‘We moeten echt het YouTubefilmpje maken, sorry!’

 

Ach en wat doe je dan. Vroeger zou je de mattenklopper hebben gepakt of een bezem, maar nu? Ik keek zwijgend omhoog. De knaapjes zwaaiden.

Toen bulderde een harde stem van boven:

‘En nu oprotten, kutjochies, anders sla ik je reet van je lijf dat je nooit meer kunt zitten!’

En wederom gedwee, maar erg langzaam, klauterden ze naar beneden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten