maandag 9 september 2013

EO Radio 1 Dit is de Dag, dinsdag 3 september 2013 'Kind zonder bereik'

Bij het Radio 1 programma 'Dit is de dag' mocht ik dinsdag 3 september 2013 een gedicht maken ter ere van het komend kindermobielverbod in Belgie, waar gsm's voor kinderen onder de 7 niet meer zijn toegestaan.




Kind zonder bereik

Ik was nog geen zeven jaren oud
toen ik mijn eerste mobiel heb gekregen,
twee bruine-bonen-blikken aaneengeregen
met een stuk touw voor een onnozele kout

tot het vriendje 10 meter verderop.
‘Hoor je me?’ werd wederzijds gesproken
en daarmee was een toekomst ontloken
van eeuwig een spreektoeter aan mijn kop,

zo ook de hedendaagse dochters en zonen:
bij de zandbak wordt het beltegoed verstookt
van een smartphone mag je ze niet verschonen,

iets dat met hun welzijn niet helemaal strookt,
want in plaats van Hollandse bruine bonen,
worden nu hun hersentjes gekookt.


Paul Marius Borggreve




Geen opmerkingen:

Een reactie posten